يُعد مبحث السمعيّات من أقدم المباحث الكلامية، والتي امتد نطاق البحث فيه إلى معظم الفرق الكلامية، واعتنى به كثير من المُتكلمين، وتُعد فرقة الشيعة الإمامية واحدة من هذه الفرق التي أهتمت بهذا المبحث وضمّنت موضوعاته وقضاياه في باب المعاد، ولذا نجد العديد من مُتكلمي الشيعة الإمامية قد أفردوا قسطًا وافرًا من مؤلفاتهم لإثبات المسائل العديدة التي تخص باب السمعيّات، ومن جملة هؤلاء المُتكلمين من الإمامية والذين أفردوا مساحة في مؤلفاتهم الكلامية لبحث باب السمعيّات "حسن اللَّواساني" (1308-1400ه) حيث قام في ثنايا مؤلَّفه (نور الأفهام في علم الكلام) بوضع رؤية كلامية تجاه مبحث السمعيّات. The study of audiology is considered one of the oldest theological studies, and the scope of research in it extended to most theological groups, and many theologians paid attention to it. The Imami Shiite group is one of these groups that paid attention to this topic and included its topics and issues in the chapter on resurrection. Therefore, we find many Imami Shiite theologians who devoted a large portion of their writings to proving the many issues related to the chapter on audiology. Among these Imami theologians who devoted space in their theological writings to discussing the chapter on audiology is “Hasan al-Lawwasani” (1308-1400 AH), where he included in his book (Light of Understanding in the Science of Theology) by setting a verbal vision towards the study of audiology.