• الصفحة الرئيسية
  • تصفح
    • العدد الحالي
    • بالعدد
    • بالمؤلف
    • بالموضوع
    • فهرس المؤلفين
    • فهرس الكلمات الرئيسية
  • معلومات عن الدورية
    • عن الدورية
    • الأهداف والنطاق
    • هيئة التحرير
    • أخلاقيات النشر
    • عملية مراجعة النظراء
  • دليل المؤلفين
  • ارسال المقالة
  • اتصل بنا
 
  • تسجيل الدخول
  • التسجيل
الصفحة الرئيسية قائمة المقالات بيانات المقالة
  • حفظ التسجيلات
  • |
  • النسخة قابلة للطبع
  • |
  •  أبلغ الاصدقاء
  • |
  • إرسال الاستشهاد إلى  أرسل إلى
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • شارك شارك
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
المجلة العلمیة لکلیة الآداب-جامعة أسیوط
arrow المقالات الجاهزة للنشر
arrow العدد الحالي
أرشيف الدورية
المجلد المجلد 33 (2025)
العدد العدد 95
العدد العدد 94
العدد العدد 93
المجلد المجلد 32 (2024)
المجلد المجلد 31 (2024)
المجلد المجلد 30 (2023)
المجلد المجلد 29 (2023)
المجلد المجلد 28 (2022)
المجلد المجلد 27 (2022)
المجلد المجلد 26 (2021)
المجلد المجلد 25 (2021)
المجلد المجلد 24 (2020)
المجلد المجلد 23 (2020)
المجلد المجلد 22 (2019)
المجلد المجلد 21 (2018)
المجلد المجلد 20 (2017)
المجلد المجلد 19 (2016)
المجلد المجلد 18 (2015)
المجلد المجلد 17 (2014)
المجلد المجلد 16 (2013)
المجلد المجلد 15 (2012)
المجلد المجلد 14 (2011)
المجلد المجلد 13 (2010)
المجلد المجلد 12 (2009)
المجلد المجلد 11 (2008)
المجلد المجلد 10 (2007)
المجلد المجلد 9 (2006)
المجلد المجلد 8 (2005)
المجلد المجلد 7 (2004)
Said Almamari, Wafa. (2025). "It Seems Promising, But Is It Practical?": Exploring Social Science Students’ Adoption of AI in Active Learning Using the UTAUT2 Model. المجلة العلمیة لکلیة الآداب-جامعة أسیوط, 33(95), 1091-1130. doi: 10.21608/aakj.2025.402316.2138
Wafa Said Almamari. ""It Seems Promising, But Is It Practical?": Exploring Social Science Students’ Adoption of AI in Active Learning Using the UTAUT2 Model". المجلة العلمیة لکلیة الآداب-جامعة أسیوط, 33, 95, 2025, 1091-1130. doi: 10.21608/aakj.2025.402316.2138
Said Almamari, Wafa. (2025). '"It Seems Promising, But Is It Practical?": Exploring Social Science Students’ Adoption of AI in Active Learning Using the UTAUT2 Model', المجلة العلمیة لکلیة الآداب-جامعة أسیوط, 33(95), pp. 1091-1130. doi: 10.21608/aakj.2025.402316.2138
Said Almamari, Wafa. "It Seems Promising, But Is It Practical?": Exploring Social Science Students’ Adoption of AI in Active Learning Using the UTAUT2 Model. المجلة العلمیة لکلیة الآداب-جامعة أسیوط, 2025; 33(95): 1091-1130. doi: 10.21608/aakj.2025.402316.2138

"It Seems Promising, But Is It Practical?": Exploring Social Science Students’ Adoption of AI in Active Learning Using the UTAUT2 Model

المقالة 18، المجلد 33، العدد 95، يوليو 2025، الصفحة 1091-1130  XML PDF (1.67 MB)
نوع المستند: بحوث علمية محکمة
معرف الوثيقة الرقمي: 10.21608/aakj.2025.402316.2138
مشاهدة على SCiNiTO مشاهدة على SCiNiTO
المؤلف
Wafa Said Almamari email orcid
Sultan Qaboos University, Oman
المستخلص
Artificial intelligence (AI) is rapidly reshaping higher education, offering new ways to make learning interactive, efficient and engaging. However, we still know surprisingly little about how students embrace these tools, especially in active learning classrooms. This study explored the factors that drive social science students at Sultan Qaboos University in Oman to adopt AI in their learning, shedding light on an area that has often been overlooked in the literature. To understand these patterns, a survey was conducted with 475 students from a wide range of social science disciplines. Using a quantitative research design and ordinal logistic regression model, guided by a well-established framework termed the Extended Unified Theory of Acceptance and Use of Technology (UTAUT2), factors such as how useful students believe AI to be, how easy it is to use, the influence of peers and instructors, and whether AI makes learning more enjoyable or rewarding were examined.
The findings showed that most students were keen to use AI tools, with five key factors identified as strong motivators for their use. The biggest driver was effort expectancy; students were more likely to adopt AI if they felt that it was easy to learn and apply. Belief in its usefulness, the enjoyment it brings, encouragement from others, and having the right support systems also played important roles. Interestingly, routine habits did not seem to matter much, suggesting that many students are still in the early stages of exploring these technologies rather than using them automatically or habitually. .
الكلمات الرئيسية
Keywords: Artificial Intelligence؛ Active Learning؛ Technology Adoption؛ Social Science Education؛ UTAUT2 Framework
الموضوعات الرئيسية
علم الاجتماع
الإحصائيات
عدد المشاهدات للمقالة: 128
تنزیل PDF: 36
الصفحة الرئيسية | قاموس المصطلحات التخصصية | الأخبار | الأهداف والنطاق | خريطة الموقع
بداية الصفحة بداية الصفحة

Journal Management System. Designed by NotionWave.