فاعلية التدريب على تطبيقات الذكاء الاصطناعي وأثرها على جودة الحياة الرقمية لدى طلاب قسم المكتبات: دراسة تجريبية

نوع المستند : بحوث علمية محکمة

المؤلف

كلية الآداب - جامعة المنيا

10.21608/aakj.2025.412686.2170

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف علي فاعلية التدريب علي تطبيقات الذكاء الاصطناعي وأثرها علي تحسين جودة الحياة الرقمية لدي طلاب قسم المكتبات والمعلومات بجامعة المنيا في مقرر الشبكات, والتعرُّف علي مستوي وعي الطلاب بأدوات الذكاء الاصطناعي ومقياس جودة الحياة الرقمية بأبعادها (القدرات الرقمية، السلوك الرقمي، الحماية والسلامة الرقمية, المحتوى الرقمي)، واعتمدت الدراسة علي المنهج التجريبي ذي المجموعة الواحدة والقياسين القبلي والبعدي، وتوصلت الدراسة الي وجود فروقٍ دالة إحصائيًا بين متوسط درجات القياسين (القبلي، والبعدي) لطلاب قسم المكتبات بمقرر الشبكات في تطبيقات الذكاء الاصطناعي، لصالح درجات التطبيق البعدي مما يشير إلى فاعلية التدريب المقترح في رفع مستوي الطلاب بتطبيق أدوات الذكاء الاصطناعي.

The study aimed to identify the effectiveness of training on artificial intelligence applications and their impact on improving the digital quality of life for students in the Libraries and Information Department at Minia University, in the Networks course. It also aimed to identify students' awareness of artificial intelligence tools and the Digital Quality of Life Scale, with its dimensions (digital capabilities, digital behavior, digital protection and safety, and digital content). The study relied on a single-group experimental approach and pre- and post-tests. The study found statistically significant differences between the average scores of the two tests (pre- and post-tests) for Libraries Department students in the Networks course on artificial intelligence applications, in favor of the post-test scores. This indicates the effectiveness of the proposed training in raising students' level of application of artificial intelligence tools

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية